De watervallen en de whirlpool

16 oktober 2009 - Niagara Falls, New York, Verenigde Staten

Na de Falls by Night was het vandaag de bedoeling om ze bij daglicht te aanschouwen. 's Ochtends eerst koffie halen bij het aardige Koreaanse stel. Dit hadden ze beloofd in plaats van ontbijt, wat alleen in het hoofdseizoen verzorgd wordt. We kregen er een paar koekjes bij. Niet genoeg dus. Hups, de auto in, naar de dichtsbijzijnde eettent een snack nemen. Dit keer viel de keus op de Subway. Koffie moesten we bij de buren halen, Dunkin' Donuts. Daarna hebben we allebei een sweater gekocht, want het was behoorlijk koud. Op advies van de moteleigenaar namen we de Robert Moses Parkway, een rustige weg langs de rivier. We konden vlakbij de watervallen gratis parkeren en vandaar verschillende uitzichtpunten bezoeken. Het watergeweld is ongelooflijk indrukwekkend en wat vooral opviel is dat je er zo dichtbij kan komen. Achter de railing raast het water met grote snelheid voorbij en dat net voordat het meer dan 50 meter de diepte in dondert. Het leek ons geen prettige plek voor ouders met (spelende) kinderen. We bezochten ook een IMAX film over de sages en legendes van de Niagara Falls, waar een aantal kinderen die diepte natuurgetrouw nagespeeld in verdwenen (maar volgens die legendes het ook overleefden). Ze geloven ook alles, die Amerikanen. We namen de auto om verderop stroomafwaarts de zogenaamde Whirlpool te bezoeken; een bocht in de brede groengekleurde rivier waar het water rondkolkt. Er was een lange trap gemaakt van natuursteen die je kon afdalen tot aan het water, waarna je een heel stuk langs het water kon lopen. Een heerlijke wandeling met een gezond tintje; goed voor de conditie en veel zuurstof. Op de terugweg vonden we een leuk Family Restaurant waar we genoten van de dagschotel, Veal with Pasta (en veel rode saus). Terug in het motel via Internet de overnachting voor de dag erna geregeld, nog even bijkomen in de Jacuzzi en vervolgens onder de wol.