Op weg naar huis

7 januari 2017 - Reykjavík, IJsland

We waren allebei niet lekker, maar Betty was er erger aan toe. Besloten om vanaf Sacramento direct naar San Francisco te gaan. Bij het kitscherige Nob Hill hotel aangekomen konden we nog niet inchecken. Dan maar een beetje rondrijden. We wilden de Golden Gate bridge van dichtbij zien, dat is gelukt. Dichterbij kon niet, we stonden exact geparkeerd aan de voet van de brug. Na een paar foto's hebben we de autostoelen maar achterover gedaan om wat te rusten. Later in het hotel hadden we de kleinste kamer. Voor wat meer luxe, per slot van rekening zouden we de kamer niet meer verlaten, een upgrade aangevraagd. Dat was beter. De volgende ochtend was Betty er echter nog slechter aan toe. Zo zou ze niet kunnen vliegen. Dan maar weer een ziekenhuis bezoeken om haar klaar te stomen voor de terugreis. Het ziekenhuis was om de hoek, maar ze gaven geen rolstoel mee. Terug in het hotel gaf de receptonist aan dat hij een dokter kon regelen. Het duurde echter wel tussen 1 en anderhalf uur. En toen gebeurde er iets vreemds. Een receptionist van een nabijgelegen hotel belde ons in de kamer op om aan te geven dat de dokter niets kan doen maar wel een rekening van iets tussen 2000 en 3000 dollar zal rekenen!!! "Ga aub naar het ziekenhuis", was zijn devies. Toen zijn we toch gaan lopen. Slechts 300 meter, maar voor Betty erg zwaar en zonder de fantastische vrijwillig aangeboden hulp van twee Brazilianen uit Rio, Marciello en Louisa, was het eigen ondoenlijk. In de wachtruimte werd er maar niet gereageerd op ons verzoek voor een rolstoel of een bed, want Betty viel nu echt bijna weg. Marciello en Louisa bleven bij Betty totdat de inschrijving was afgerond ("first things first") en ze eindelijk naar binnen gebracht werd om rustig op bed te liggen. Het duurde een paar uur met twee grote zakken vocht en allerlei medicatie voordat ze zich weer beter voelde. Volgens de dokter was een maagvirus de boosdoener. Gelukkig kreeg ze een 'fit to fly' goedkeuring, mits ze de voorgeschreven medicatie inneemt. Wat is het toch een heerlijk vooruitzicht om weer in ons eigen bed te liggen. Die hotelkamers hebben we nu wel gehad. De vlucht van SF naar Reykjavik is achter de rug. De vlucht naar Amsterdam gaat door ondanks de slechte weersomstandigheden. Misschien wordt de landing wel een spectaculaire glijpartij. Als we maar veilig uitstappen vinden wij alles goed.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl